^
A
A
A

Beroemde "mannelijke" pillen verminderen het gezichtsvermogen

 
, Medische redacteur
Laatst beoordeeld: 16.04.2020
 
Fact-checked
х

Alle iLive-inhoud wordt medisch beoordeeld of gecontroleerd op feiten om zo veel mogelijk feitelijke nauwkeurigheid te waarborgen.

We hebben strikte richtlijnen voor sourcing en koppelen alleen aan gerenommeerde mediasites, academische onderzoeksinstellingen en, waar mogelijk, medisch getoetste onderzoeken. Merk op dat de nummers tussen haakjes ([1], [2], etc.) klikbare links naar deze studies zijn.

Als u van mening bent dat onze inhoud onjuist, verouderd of anderszins twijfelachtig is, selecteert u deze en drukt u op Ctrl + Enter.

11 February 2020, 17:36

Sildenafil, beter bekend als Viagra, wordt gebruikt om de erectiele functie bij het sterkere geslacht te verbeteren. Dit medicijn is behoorlijk populair, wat kan worden verklaard door de effectiviteit en uiterst zeldzame bijwerkingen. Wetenschappers hebben echter het laatste voordeel in twijfel getrokken. Met name een oogarts uit Turkije, Junate Kararslan, zei dat Viagra bij sommige patiënten problemen met de gezichtsorganen veroorzaakt. [1]

Dr. Kararslan beweert dat schendingen veroorzaakt door het medicijn het moeilijk maken om auto te rijden en een aantal professionele taken uit te voeren. Wetenschappers zijn van mening dat het nodig is om over zulke onaangename waarschijnlijke effecten te praten, zodat patiënten zich bewust zijn van de mogelijke risico's en tijdig maatregelen nemen.

Artsen zeggen dat visuele problemen na inname van het medicijn 3 dagen storend kunnen zijn.

Weinig mensen weten dat sildenafil in het begin is gemaakt als een remedie tegen hypertensie. Maar toen merkten experts op dat dit medicijn vasodilaterende eigenschappen heeft en het vermogen om lange tijd een mannelijke erectie vast te houden . Gemiddeld duurt het effect van Viagra ongeveer vijf uur. Bij gebruik van de aanbevolen hoeveelheid medicatie komen bijwerkingen in de vorm van hoofdpijn alleen in geïsoleerde gevallen voor.

Wat zeggen wetenschappers nu over de bijwerkingen van het medicijn?

Een arts uit Turkije zei dat in de loop van zijn praktijk 17 patiënten hem al hadden benaderd, met klachten over slechtziendheid: wazige 'foto's', lichtgevoeligheid en een verandering in kleurperceptie . Sommigen wezen bijvoorbeeld op een verhoogde helderheid van de kleur, een toename van de rode en groene tinten in de afbeelding.

Bij het verzamelen van een anamnese ontdekte de arts dat al deze mannen enkele dagen geleden Viagra gebruikten, in een dosering van ongeveer 100 mg. Visuele stoornissen werden onmiddellijk na het begin van het medicijn gedetecteerd en bleven gedurende drie dagen verstoord. Sommige patiënten konden in deze toestand niet autorijden. [2]

Wetenschappers analyseerden de situatie en kwamen tot de conclusie dat deze schendingen het gevolg kunnen zijn van langdurige splitsing en uitscheiding van sildenafil uit het lichaam. Aangezien mannen niet de kleinste aanbevolen dosering namen, was de eliminatie enigszins vertraagd. Bovendien, zoals deskundigen opmerkten, kan een bijverschijnsel vaak degenen die het medicijn voor het eerst hebben gebruikt, storen. [3]

Artsen adviseren: u mag niet onmiddellijk de maximale aanbevolen hoeveelheid van het medicijn drinken: het is raadzaam om de behandeling geleidelijk te starten en de optimale dosis voor uzelf te kiezen. En nog beter: raadpleeg eerst uw arts, die u het meest geschikte medicatieregime zal voorschrijven.

Dit probleem wordt in detail beschreven in de wetenschappelijke publicatie Frontiers in Neurology .

You are reporting a typo in the following text:
Simply click the "Send typo report" button to complete the report. You can also include a comment.